De echte Meseta

10 september 2021 - Bercianos del Real Camino, Spanje

Vanochtend weer 10 minuten voordat de wekker afging wakker geworden (06.00). Uiteindelijk om kwart voor zeven in het donker vertrokken. Ik kon in de badkamer mijn drinkflessen niet vullen omdat de wasbak te klein was en het water uit de kraan buiten vertrouwde ik niet omdat het niet naar chloor rook (kraanwater hier zit een klein beetje chloor in). Dus uiteindelijk met maar 1 fles water die gisteren niet was opgegaan vertrokken.

Het diner gisteren kostte overigens 10 euro dus er is geen misbruik gemaakt van de machtspositie die ze hadden. En voor die 10 euro krijg je een aardappelsoep met stukken vlees als voorgerecht, als hoofdgerecht Zweedse gehaktballen met Vlaamse friet en nog een simpel dessert. Daarnaast krijg je ook nog eens een karaf water en een karafje rode wijn (2 grote glazen). Dus een voedzame 3-gangen maaltijd met wijn voor een tientje. Dat noemen ze dan ook een pelgrimsmenu.

Aangezien mijn blaren nog steeds pijn doen had ik wederom voorgenomen om maar 1 stop te maken in Sahagun dat halverwege de etappe lag en daar te ontbijten. Vlak voor Sahagun lag ook het officiële middelpunt van de Camino Frances. Als je meet vanaf Roncevalles. Aangezien ik al eerder ben gestart had ik dat punt gisteren al behaald. Wel wat leuke foto’s gemaakt op dit officiële middelpunt en in de stad zelf nog een stempel in mijn pelgrimspaspoort laten zetten ter bevestiging van het middelpunt.

Na Sahagun kon je kiezen of je de officiële route blijft volgen die ongeveer anderhalve dag langs dezelfde weg loopt of een (kleine) omweg neemt waardoor je die weg bijna anderhalve dag ontloopt. Ik koos voor het laatste en daardoor kwam ik op een stuk zoals ik me de Meseta had voorgesteld: uitgestrekt, vlak, kaal en desolaat. Heerlijk van genoten en het laatste deel nog met een Amerikaans stel meegelopen. Wederom in een kleiner dorp aangekomen met een erg leuke herberg met een vriendelijke eigenaresse. Wederom een pelgrimsmenu gegeten voor 11 euro dit keer en het smaakte erg goed. Morgen en overmorgen een wat kortere etappe om in de hoofdstad van deze provincie te eindigen (León).

Details: 28 km en 300 hoogtemeters. Totaal: 434 km

1. Joke Schuurmans:
    10 september 2021
    Dag Roel.
    ik lees je verhalen met plezier. Jouw moeder gaat lachten als ze dit leest. Ik ben namelijk van de ongevraagde adviezen.
    Volgens mij behandel je blaren het best door ze meteen door te prikken en daarna dakpansgewijs strak te tapen met stevig tape van textiel. You tube heeft daar beslist een filmpje over. De tape daarna laten zitten totdat die er vanzelf weer afvalt. Die compeed zie ik niet zo zitten.
    zie ik niet zo zitten.
    Geniet van je tocht.
  2. Esther:
    11 september 2021
    Hoi Roel,
    Je gaat echt als een speer. Probeer niet te snel in Santiago te zijn want dan is het avontuur voorbij.
    Wij liepen na Sahagun de weg rechtdoor maar die in inderdaad saai. Mooi dat het zo genieten is op de andere route.
    Buen camino, Esther
  3. Roel van den Heuvel:
    11 september 2021
    Die weg viel vandaag wel tegen. Maar dat zie je wel weer terug in het verslag van vandaag.