De oceaan…

29 september 2021 - Cee, Spanje

Vanochtend weer “laat” opgestaan om 7.00. Rond 10 voor 8 begonnen in de miezer regen. Gelukkig stopte die al na 10 minuten. Want in het semidonker kon je niet zien hoe donker de wolken waren… Toch weer goed gegokt en mijn poncho niet gebruikt. De eerste 5 km waren wederom over asfalt en dan naast een weg zonder afscheiding. Ik denk dat ik nu weet hoe werklui bij wegwerkzaamheden zich voelen… Auto’s die met 100 km per uur op nog geen meter voorbij komen snellen zonder bescherming tussen jou en de auto. Goed opletten dus en in de gaten houden of de auto’s je zien. Sommige bestuurders lijken het te merken dat ik in hun ogen kijk en begroeten me.

We lopen nog steeds tussen de maïs velden die worden gekneusd en dus knallen de trakteren met volle wagens voorbij. Nog een reden om goed op te passen. Maar na de eerste 5 km gaan we van de weg af en kom ik in schitterende natuurgebieden. In delen zijn of worden bomen gekapt, maar worden ook nieuwe bomen geplant. Vlak voor de laatste stop voor de 15 km zonder bar begint het licht maar gestaag meer te regenen. Ik zet er de pas even goed in en na een paar minuten bereik ik de bar. Net op tijd, want de regenbui zet nu echt door… Maar een bocadillo en een cola zero later is het weer droog en schijnt de zon zelfs en ga ik in mijn shirt door.

Dit deel is echt mooi. Bijna geen mensen, maar wel een erg mooi gebied, met een waterdam, watervallen, veel fluitende vogels en voor de rest stilte. Heerlijk! En dan op ongeveer 5 km van het eindpunt, boven op een heuvel zie ik het voor het eerst: de oceaan. Een kleine vreugdegil ontschiet mij en met veel plezier begin ik langzaam aan de steile afdaling. Na 20 minuten dalen sta ik eindelijk in Cee, de eindbestemming van vandaag, maar ik moet nog een stukje lopen… Uiteindelijk kom ik rond 14.00 aan in het centrum van de stad. Ik ga meteen naar het strand, trek mijn schoenen en sokken uit en loop de oceaan in. Het water is ijskoud maar ik schreeuw de hele buurt uit haar winterslaap, zo blij ben ik dat ik er ben! Na een kleine 900km de oceaan bereikt!

In de middag nog geregeld dat André plaats heeft bij mij in de hostel… André is in nog geen 5 weken vanuit Vlissingen naar Santiago gefietst. Normaal staan daar ongeveer 6 weken voor). Ik ken André van het online Camino café ban het genootschap van Santiago van de regio Den Bosch. Vanavond dan ook samen met Javi, Bogo, een dame uit Slowakije en André gegeten. Vanavond mijn laatste overnachting in een overigens mooie albergue. Vanaf nu nog drie overnachtingen in een privé kamer met morgen hopelijk een kamer met zeezicht. Ik heb dan in ieder geval een bad!

Details: 27 km en 375 hoogtemeters. Totaal: 886 km

1. Harrie Heier:
    Mooie prestatie Roel. Gefeliciteerd. 👍🏽👍🏽👍🏽😎
  2. Esther:
    Hoi Roel,
    Wat ben jij heerlijk aan het genieten ondanks soms drukke wegen. Nu ik de foto zag wist ik ook meteen welke weg het was. De natuur is op dat stuk vanaf Santiago wel echt bijzonder mooi en de kustlijn van Cee tot Muxia is zeker ook. Naar Muxia kun je ook nog voor een deel over het strand.
    Wat leuk dat jij en André elkaar in het echt zien. Daarom ben ik ooit het cafe begonnen.
    Buen camino
  3. Daniella Reeling:
    30 september 2021
    Gefeliciteerd Roel! Wat een topprestatie en de schreeuw konden wij hier horen 😂 mooie verslagen hebben wij kunnen lezen …….diepe buiging Roel🙏
  4. Joris:
    30 september 2021
    Roel fantastisch dat je deze gave tocht tot een goed einde hebt gebracht! Geniet nog lekker een paar dagen van deze prestatie voordat je weer naar NL afreist!