Verjaardag Tigo

13 september 2021 - León, Spanje

Er was gisteren avond een feest gaande in het dorp. Niet zo heel veel van meegekregen omdat onze herberg net buiten het centrum lag. Ik sprak een Amerikaans stel die een kamer voor zichzelf hadden geboekt en die zaten precies boven het feestgedruis dat tot ongeveer drie uur in de nacht doorging. Enige wat ik merkte was het vuurwerk dat om 23.30 vlak bij onze herberg werd afgestoken. Aangezien in rond 22.30 ging slapen, daar wel wakker van geworden (en meerderen met mij).

Het was voor mij een speciale dag aangezien mijn zoon Tigo jarig is (16 jaar geworden). Dan mis je het thuisfront toch wel erg. Ik had nog overwogen om pas na zijn verjaardag de Camino te lopen, maar dan zou ik pas laat in Santiago aankomen en is de kans op slecht(er) weer erg groot. Dus tijdens mijn stop onderweg rond 9.30 met Tigo gebeld en voor hem gezongen.

Daarna de tocht maar weer voortgezet richting León, de hoofdstad van deze provincie. Ik was onderweg Riccardo tegengekomen uit Italië die ik al een week niet meer had gezien, dus zijn we samen verder gelopen. Op een gegeven moment kwamen we op de top van een heuvel aan en zagen we in de verte León al liggen met de grote kathedraal die goed was te herkennen. Na een uurtje lopen stonden we dan ook bij de kathedraal waar we samen nog wat hebben gedronken op het afscheid aangezien Riccardo verder door liep.

Ik ben vervolgens snel doorgelopen naar mijn hotel, want Willem II speelde al om 12.15. Mijn hotel heeft weer een schitterend uitzicht op de tweede grootste kerk van León, de San Isidoro waar nog een aantal oude koningen zijn begraven. Rond 12.40 Willem II gaan kijken (0-0 tegen NEC na een vroege rode kaart van onze keeper) en omdat ik de smaak te pakken had gekregen nog naar de plaatselijke voetbalclub gaan kijken Cultural Leonesa die in de derde divisie een wedstrijd speelden tegen Athletic Bilbao. Leonesa won met 2-1 na eerst met 0-1 achter te hebben gestaan. Leuke wedstrijd maar wel van een iets lager niveau in een stadion dat voor 1/3e deel was gevuld. Ik dacht dat het verstandig zou zijn om op tijd aanwezig te zijn dus was ruim op tijd aanwezig (een uur voor de aftrap) en dacht dat ik onder het genot van een drankje dat uurtje zo zou doorkomen. Toen bleek echter dat er vanwege Corona er geen eten en drank werd verkocht. Dan duurt zo’n wedstrijd toch wel lang, zeker als je de tweede helft ook nog eens vol in de Spaanse zon zit… Bij binnenkomst hoefde je overigens geen test te laten zien. Wel werd je temperatuur gemeten en moest je een formulier invullen dat je geen verschijnselen had. Tenminste dat denk ik want ik spreek natuurlijk geen woord Spaans…

Na de wedstrijd de stad in gegaan en samen met een Zweeds stel gegeten voor wie León het eindpunt is. Daarna nog met Drew, de Amerikaanse skateboarder en nog wat anderen naar een danceclub gegaan om nog wat drankjes te pakken. De dag erna was immers een rustdag en konden we dus uitslapen.

Details: 20 km en 225 hoogtemeters. Totaal: 479 km

1. Nanneke:
    13 september 2021
    Leuk om te lezen Roel. Jammer van de blaren, maar denk ik niet aan te ontkomen. Een lekker taartje met Tigo gegeten vandaag voor zijn verjaardag.