Een bad….

8 september 2021 - Carrión de los Condes, Spanje

In de erg mooie albergue ook nog eens goed geslapen! Rond 22.15 in bed en wel wat licht geslapen, maar pas rond 06.15 wakker geworden van de rest. Rond 07.00 gestart omdat het dan enigszins ligt begint te worden. Eerst nog een compeed over mijn blaar gedaan om zonde pijn te verzachten. De eerste 500 meter die je loopt zijn pijnlijk, maar daarna voel je de pijn niet meer (zo erg). Wat wel echt pijn doet is je schoenen aan doen halverwege de dag. De blaar heeft zich dan gevuld  en dat voel je wel als je de schoen in gaat…

Net na vertrek loop je langs een kanaal. Daar stond zelfs een bord dat je daar de Camino per boot voor een deel kan volbrengen. Heb ik maar niet gedaan. Ik wil natuurlijk de hele weg afleggen te voet. Er dreven wel redelijk wat takken in het kanaal en later toen ik bij een sluis kwam waren ze bezig om dat allemaal te verwijderen. Daarom hadden ze delen van de sluis helemaal open gezet, waardoor het water met redelijk wat geweld er doorheen ging. Toen kwam ik in Fromista waar ik gisteravond al met Jan en zijn vrouw had gegeten. Vervolgens zou de route voor bijna 20 km langs een weg lopen. Oersaai natuurlijk en ik was dan ook blij toen ik na ongeveer vier kilometer bij een dorpje aankwam waar vandaan een andere route liep. Deze route was wel ruim een kilometer langer, maar nog altijd beter dan de hele tijd langs een weg lopen met voorbij razende auto’s.

Leuke route met ook nog eens geregeld schaduw omdat ik langs een klein stroompje liep met bomen. Dit was ook de eerste dag dat ik veel vogels heb gehoord. Als je in Nederland ‘s ochtends door de bossen loopt dan hoor je overal vogels fluiten. Hier in Spanje veel minder. Met uitzondering van vandaag. Zeker langs het kanaal in de ochtend floten ze er flink op los. Na iets meer dan 13 km ontbeten bij een tennisbaantje en sokken verwisseld en dus ook met weinig plezier de schoenen weer aangetrokken. Het waaide vandaag flink en de zon verdween wat vaker achter de wolken waardoor het ook veel minder warm was dan de afgelopen dagen en dat vond ik niet erg! De laatste 6 km mocht ik wel weer langs de weg lopen en rond kwart over een kwam ik aan op de plaats van bestemming.

In dit dorp waren drie herbergen, maar die waren alle drie religieus georiënteerd en daar was ik (nog) niet aan toe. Dus ik had hier een kamer voor mij alleen geregeld. Groot was mijn vreugde toen ik de kamer binnenkwam en ik zag dat er een bad was. Ik lig thuis al altijd graag in bad terwijl ik Netflix kijk. Dan kun je je voorstellen hoe blij ik was om na dik twee weken van lopen door het stoffige Spanje een bad te zien. Die vreugde was echter snel getemperd toen ik zag dat er geen stop was om het water tegen te houden. Maar zo snel laat ik me een bad niet ontzeggen dus ik heb een sok in het putje gestouwd en heb lekker een uurtje in bad gelegen met heerlijke foute (happy hardcore) muziek waarbij ik lekker meebleerde. Het raam stond open dus waarschijnlijk heeft de buurt lekker mee kunnen genieten!

Na al die pelgrimsmaaltijden was het tijd voor wat anders en dus hebben we met meerdere pelgrims maar eens pizza gegeten met natuurlijk een Rioja wijn erbij!

Zodadelijk lekker slapen en dan morgen een wandeling van ongeveer 27 km voor de boeg!

Details: 26 km en 250 hoogtemeters. Totaal:  379 km