Stilte voor de storm?

18 september 2021 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Gisteren na/tijdens het kasteelbezoek begon het flink te regenen. Rond 10.00/11.00 eet ik steeds een bocadillo met ham en kaas (half stokbrood). Voor die tijd eet ik meestal niet. Daarna is het pas rond 20.00 avondeten, want de Spaanse keuken gaat niet eerder open. In de eerste paar weken moest ik hier erg aan wennen, maar na 4 weken zit dit aardig in je systeem. Je blijft wel “vroeg” naar bed gaan, dus hoop je maar met de after dinner dip in slaap te vallen.

Door de regen (en waarschijnlijk de zware afdaling geen mede pelgrims ontmoet om mee te eten. Dus zelf op zoek gegaan naar een leuk lokaal restaurant. Uiteindelijk in een kelder terecht gekomen waar het vol zat met locals (altijd een goed teken) en waar maar vier dingen op het menu stonden. Nu had ik daar een paar dagen geleden een zeer slechte ervaring mee, maar nu bestelde ik in vol vertrouwen alle vier de gerechten op klein formaat. Heerlijk gegeten van patatas brava, mosselen in pikante saus, inktvis met beslag en een soort kroepoek.

Vanochtend weer rond 7.00 vertrokken en de eerste 15 km waren redelijk vlak. Gelukkig niet al te veel last van de afdaling van gisteren en iets na 10.00 uur was ik al 15 km ver op de etappe. Daar weer ontbeten/geluncht en toch maar een omweg genomen om in ieder geval genoeg km en hoogtemeters te maken in aanloop van de etappe van morgen. Onderweg erg genoten van de omgeving. We lopen ineens weer tussen de wijnvelden en het plukseizoen is inmiddels begonnen. Dus overal zie je jong én oud druiven plukken en zie je de tractors met de geplukte druiven rondcrossen.

Morgen staat dus de meest uitdagende etappe van mijn Camino op het programma. Dit is niet een standaard etappe, maar een niet zo bekende omweg die maar 0,1% van de mensen loopt. Hij heeft namelijk meer dan 1.500 hoogtemeters. De afgelopen dagen ging het goed, dus we gaan het toch proberen. De herberg van morgen al laten weten dat we laat/later aan kunnen komen en die waarschuwde al dat je op die route makkelijk kunt verdwalen. Maar we hebben goed vertrouwen dat het ons gaat lukken! En anders weet mijn vrouw Sandra wie ze moet bellen als ik voor maandag avond nog niets heb laten horen…

Vanavond weer lekker gegeten en lol gehad met twee dames uit Amerika (Texas) die geen blad voor de mond hadden… Heerlijk!