Naar de stad van de bullsrun!

26 augustus 2021 - Pamplona, Spanje

Vannacht redelijk geslapen in de albergue/herberg. Als ik de blikken van de mensen in de ochtend zag hebben een paar anderen door mij wat minder geslapen. Ik maak van tijd tot tijd namelijk wat geluid als ik slaap. Kan er helaas ook niets aan doen…ik ga om die reden (net als thuis) wat later slapen dan de rest om hen op die manier (hopelijk) te ontlasten.

(Voorlopig) laatste dag dat ik met Manfred loop aangezien hij een rustdag neemt in Pamplona. Ja dat was het eindpunt vandaag De stad van de stierengevechten of beter gezegd de voormalige stad van de stierengevechten aangezien deze verboden zijn sinds kort in Pamplona.

Eigenlijk een makkelijke etappe van “maar” 20 km met niet heel veel hoogteverschil… Het bleken uiteindelijk 350 hoogtemeters te zijn. Maar het was de eerste dag met een temperatuur boven de 30 graden! En met mijn “reserve vetlaag” kan ik daar echt minder goed tegen. Dat merkte ik ook al in de voorbereiding. Dus ondanks het feit dat we redelijk veel schaduw hebben gehad was het uiteindelijk toch een zware etappe. Maar wat wil je als je een keer in de week een lange afstand loopt in het vlakke Nederland en vervolgens volle bak in de Pyreneeën los te gaan… Dat resulteert in spierpijn op plekken waarvan je niet eens wist dat er spieren zitten!

Uiteindelijk zie je dan vanuit de verte de kathedraal van Pamplona (damn wat is het dan toch nog lang lopen) en kom je met een steil stukje omhoog binnen de stadsmuren.

De albergue waar ik slaap lag meteen na binnenkomst van de oude binnenstad van Pamplona en het ontvangst voelde erg welkom. Ik probeer een beetje de “gammele” door de gemeente gerunde albergues te vermijden en ga meestal naar private herbergen die een paar euro duurder zijn, maar vaak wel minder massaal. Ik boek ze (helaas) ook vele dagen vooruit aangezien ze anders vol zitten. Ze mogen namelijk maar 50% bezetting hebben door de corona.

Vanmiddag voor het eerst met de hand de was gedaan. Maar toen ik vanavond terug kwam was die zeiknat. Dus heb ze nu om 22.40 nog even in de droger gedaan.

Als je in Pamplona bent moet je (blijkbaar) ook steak eten. Dus we hebben met 3 personen een t-bone steak van 1,8 kilo gegeten. Daarna met Manfred nog een klein afzakkertje genomen ter afscheid.

Morgen een etappe met een flinke beklimming, met hoge temperaturen en bijna geen schaduw. Vroeg(er) opstaan dus om de warmte enigszins te vermijden…

route details: 20 km en 350 hoogtemeters.

1. Nanneke:
    26 augustus 2021
    Welterusten en weer een fijne dag morgen!! Wat een mooie reis 👌😘
  2. Hakr63:
    27 augustus 2021
    Een steak van 1,8 kg, daar is de trog maar een peuter tegenover, alhoewel, die nam je wel in je 1-tje voor je rekening.
    Leuk verhaal Roel. Goede wandelreis verder, blijf fit💪
  3. Esther:
    27 augustus 2021
    Geniet van Alto del perdon morgen. Erg mooi plekje.
    Buen camino