Afterparty

3 september 2021 - Atapuerca, Spanje

Vannacht kort geslapen omdat er een lange etappe voor de boeg stond en ik dus vroeg op zou staan. Zelfs die korte nacht was onrustig omdat het dorpsfeest buiten (net om de hoek) verder ging. Uiteindelijk om 5.30 opgestaan en iets na zessen in het donker vertrokken.

Dit was de eerste keer dat ik mijn hoofdlamp zou gaan gebruiken. Ik was al eerder vroeg vertrokken, maar dan liep ik steeds de verlichte stad uit. Nu weer heerlijk genoten omdat de dorpsjeugd het feest in een park net buiten het dorp de afterparty vierde. Dus terwijl ik het dorp uitliep kwamen veel (beschonken) jeugd mij tegemoet lopen. Doet mij toch weer terugdenken aan vroeger: als het licht begint te worden uit de kroeg thuis komen en nog snel wat eieren bakken…. Nadat ik het park voorbij was moest mijn lamp echt aan want het was echt donker. Pas iets na zevenen begint het hier licht te worden.

Je kon ontbijt bestellen in de herberg, maar dat was een pakket om mee te nemen en kostte vier euro. Een ontbijtje onderweg kost meestal ook rond de vier euro (of minder) dus zoals altijd op de camino: hoe minder gewicht meesjouwen hoe beter. Dus onderweg ontbijten. Aangezien ik een hekel heb aan vroege tussenstops (daar lijkt de wandeling langer door) heb ik dus na 12 km/2,5 uur lopen ontbeten. Helaas hadden ze weinig te eten in die bar, dus werd het een chocoladebroodje met een cola zero.

Daarna begon een steilere klim van ongeveer drie km. Ik merk dat het bergop eigenlijk ook steeds beter gaat. Dus dat vlotte goed. Daarna 8 km geleidelijk omlaag met brede paden, maar wel veel keien. Dus steeds goed kijken waar je loopt. Ineens loop je dan een “oase” binnen waar een crazy Spanjaard/Italiaan je op zo’n manier een stuk meloen aanreikt dat je het wel moet aanpakken. Intussen staat er volle bak een box aan met oude (Amerikaanse) classics en rookt hij tussentijds een joint. Hij verkoopt van alles, maar het is donativo. Dat houdt in dat je zelf mag bepalen wat je geeft. Ik moest toch stoppen om zonnebrand te smeren en mijn hoed op te zetten, dus ik heb daar even zitten genieten.

Na in totaal 24 km weer in een dorp aangekomen en daar een stukje tortilla op. Bij de vorige lange afstand had ik het namelijk zeer zwaar de laatste kilometers en dat zou wel eens kunnen komen van te weinig eten/drinken.

Na deze stop nog ongeveer 6 km te gaan tot de eindbestemming: Atapuerca. Gelukkig was het nog steeds redelijk bewolkt waardoor de warmte meeviel. Laatste stuk van ongeveer 2,5 km was wel minder leuk. Al met al een soepel verlopen lange afstand die vertrouwen geeft voor de rest van de trip. Helaas is de blaar uitgegroeid tot meer dan 5cm waarbij al het vel weg is. Dus voor de zekerheid toch maar een extra rustdag ingepland voor Burgos, waar ik morgen aankom. Baal er wel van omdat ik dan de groep die is ontstaan achter ga laten. Maar ik ben hier met name voor zelfreflectie en dat gaat dan waarschijnlijk ook beter.

Details: 30,5 km en 540 hoogtemeters. Totaal 270 km

1. Esther:
    4 september 2021
    Hoi Roel,
    Wat heerlijk om jou stukjes steeds te lezen.
    Pas op met die compleed pleisters daar hoor ik altijd vervelende berichten over. Ga genieten van Burgos, een heerlijke stad.
    Buen camino, Esther
  2. Jan Bogaers:
    4 september 2021
    Een mooie stad Burgos. Een aanrader voor een extra rustdag Roel.