En weer verder!

16 september 2021 - Foncebadón, Spanje

Slapen in een grote zaal kan lastig zijn (zeker als je bij de deur slaapt zoals ik), maar als je moe genoeg bent dan is dat geen probleem. Wel licht geslapen maar niet lang wakker gelegen. De eersten stonden inderdaad al rond vijf uur op, maar ik werd desondanks netjes wakker om 6.00 van mijn wekker.

Omdat het gisteren niet zo lekker ging vandaag besloten wat langzamer van start te gaan. Op het eind zou namelijk nog een flinke klim voor de boeg staan. Veel pelgrims die mij inhaalden, maar “gewoon” lekker laten gaan (net zoals bij de Tilburg Ten Miles). Na drie uur lopen ongeveer halverwege (qua kilometers), maar het steile stuk moest nog komen. Droge sokken aangedaan en toen zag ik al wat ik ook voelde, mijn blaar op de rechtervoet liet veel vocht los. Nu maar hopen dat hij niet veel groter was geworden. Later bleek dat dit gelukkig niet het geval was.

Het steile stuk ging eigenlijk best goed. Veel losse rotsen dus lastig en langzaam lopen, maar de vermoeidheid sloeg gelukkig niet toe. Dus uiteindelijk redelijk fit in Foncebadon gearriveerd. Onderweg en op de plaats van bestemming echt genoten van de mooie uitzichten. Het was zeer helder weer dus je kon erg ver vooruit kijken.

Onderweg op de steilere stukken ook nog even spotify aangezet omdat ik goede verbinding had én er niemand in de buurt was. Dus lekker meezingend met Paradise City van Guns & Roses en Charlie Lownoise naar boven gelopen!

Morgen kom ik bij de Cruz de Fero aan. Dit is het hoogste punt van de Camino Frances en op dit punt laten veel pelgrims een steen achter die ze van thuis hebben meegenomen. Het is de bedoeling dat de steen symbool staat voor al je zorgen, die je onderweg op deze manier achter je kunt laten. Ik heb in Tilburg in een spirituele shop een steen gekocht die mij erg aansprak (toen de dame in de shop vroeg waarom ik een steen zocht antwoordde ik: om weg te gooien, heerlijk die blik in haar ogen). Ik heb de steen de hele Camino in mijn broekzak en handen gehad, dus hopelijk werkt het en anders is het weggegooid geld. ;-) Daarna dalen we meer dan 1.000 meter af naar het dal in zo’ 11 km. Dus dat wordt afzien

Details: 26,5 km en 650 hoogtemeters. totaal: 555 km

1. Miriam:
    17 september 2021
    Beste Roel,
    ik lees met bewondering en plezier je verhalen. Wat tof en knap dat je al zo ver bent. En respect hoor, ondanks het af en toe afzien en de blaren, lees ik ook je mooie momenten en ontmoetingen. Veel succes nog en ook veel plezier!