Reis naar De reis

23 augustus 2021 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vandaag om 6.45 opgestaan om met de trein naar St Jean Pied de Port te gaan, het vertrekpunt van de Camino Frances.

De trein vanuit Tilburg Reeshof zou om 8.06 vertrekken. Vol adrenaline en dus veel te vroeg met Sandra en de kids naar het station gegaan. Dat bleek maar goed te zijn want ik had het weer eens verkeerd gezien, de trein vertrok al om 7.56. En dus mooi op tijd na een dikke knuffel van Sandra en de kids op de trein gestapt voor de reis naar De reis.

In Breda overstappen op de internationale trein naar Antwerpen en daar de Thalys in naar Gare du Nord. En dan kwam het meest tricky stuk van de reis. Uitstappen, naar het metrostation gaan en met de metro half Parijs door om vervolgens in Gare Montparnasse de TGV naar Bayonne te pakken. Ik had precies 1 uur en vijf minuten voor deze overstap.

ik was toch blij dat ik voor in de trein zat! Want zo kon ik als eerste langs de gendarmerie die iedereen controleerden op de pas sanitaire. Kaartje voor de metro gekocht en vol goede moed op stap. Was van tijd tot tijd flink lopen, maar al gauw bleek dat ik het wel zou redden. En ja hoor een kwartier voor vertrektijd zat ik in de TGV naar Bayonne. Dik vier uur en dan nog met de boemeltrein een uurtje naar St Jean Pied de Port.

Niets verkeerds mee zo met de trein. Je vertrekt om 8.00 in de ochtend en iets na 18.00 sta je aan de Spaanse grens. Wel wat minder is het dragen van een mondkapje voor een zo lange tijd, maar ook dat ging eigenlijk best goed.

Zojuist ingecheckt bij de herberg en mijn eerste stempel laten zetten in mijn pelgrimspaspoort bij de pelgrims Office. Ja, een echt paspoort. Dit heb je nodig om in de herbergen te kunnen slapen. Daarnaast heb je het nodig om straks in Santiago de Compostella je Compostella te krijgen. Dit is de vroegere “aflaat” waarmee je je zonden afkocht na een pelgrimstocht (alsof ik die nodig heb). Tegenwoordig is het meer een soort diploma als bewijs dat je de tocht hebt afgelegd. Elke overnachting krijg je een stempel en de laatste 100km moet je twee keer een stempel hebben als bewijs dat je echt hebt gelopen en niet hebt gesjoemeld…

Morgen gaat het dan echt beginnen. De eerste etappe die meteen de Pyreneeën over gaat. Een schitterende maar ook zeer uitdagende etappe (ik hoop op mooi weer) van een hopelijk hele mooi reis! Ik kijk er naar uit!!!

PS lees aub over de typefouten heen, ik typ alles met mijn dikke vingers op mijn iPhone!

1. José:
    23 augustus 2021
    Succes. Groetjes
  2. Ilse:
    23 augustus 2021
    Fijn om te lezen dat je goed bent gearriveerd! En ik vind deze foto’s al zo mooi… dat belooft wat. We follow your footsteps, bro 💜👍🏻. Enjoy…
  3. Rita van den Heuvel:
    Hee Roel.
    Interessant begin van je uitdaging. Met de trein,...makkie. 😊.
    Nu te voet verder, dat zal wat zwaarder worden maar het gaat je lukken Roel. Veel succes maar vooral ook veel plezier. 💪.
  4. Nanneke:
    24 augustus 2021
    Fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen. Heel veel plezier vandaag met de eerste dag lopen.
  5. Natasja:
    24 augustus 2021
    Goede reis Roel! en heel veel wandelplezier!
  6. Peggie:
    Heel veel succes, Roel!
  7. Gerwin:
    24 augustus 2021
    Mooi verslag van de ‘heenreis’ Roel! Ik wens je een mooi ervaring (en doorzettingsvermogen; dat zal wel goed komen) toe!
  8. Melissa:
    25 augustus 2021
    Veel succes Roel en geniet ervan!
  9. Harry Reeling:
    25 augustus 2021
    Veel succes Roel en geniet ervan.
  10. Daniella Reeling:
    25 augustus 2021
    We gaan je volgen Roel……succes met deze fantastische uitdaging! Groetjes Daniella