De Meseta op…

6 september 2021 - Hontanas, Spanje

Gisteren was een rustdag en dus heb ik het ook rustig aan gedaan. Beetje uitgeslapen en toen de kathedraal gaan bezichtigen. Wat is die groot en mooi zeg! Daarna de ruïne van het kasteel bekeken. Die ruïne is niet zo interessant, maar hij ligt op een heuvel van waaruit je een schitterend uitzicht hebt over de stad en de kathedraal. Was wel een flinke klim, maar zo blijven de spieren toch een beetje warm.

Vervolgens lekker geluncht met wat kleine hapjes (typisch Spaans) en daarna op mijn kamer de formule 1 gekeken. Ik wilde eigenlijk naar de voetbalwedstrijd Burgos FC tegen Valladolid gaan, maar die was helaas uitverkocht. In de avond nog een biertje gedronken met een Sloveen die ik in het begin van de Camino tegen was gekomen bij het oversteken van de Pyreneeën. Een groot deel van “onze groep” is doorgelopen dus dat wordt de komende tijd weer nieuwe mensen leren kennen. Tot slot bij een Japanner een noodelsoep gegeten als diner.

Vandaag stond weer een lange etappe op het programma, dus om 5.30 opgestaan en iets na zessen in het donker vertrokken. Eerste uur was toch door de stad en dan is het sowieso al licht. Burgos is een mooie stad en heeft veel (langgerekte) parken met name langs de rivier en daar heb ik vanochtend weer veel doorheen gelopen. Toen ik de stad uit ging was het nog net niet licht dus toch maar mijn hoofdlamp er bij gepakt.

Na 11 km ontbijt gehad. Het was maar goed dat ik een paar bekenden tegen kwam want de bar waar ik heen wilde gaan bleek erg slecht te zijn en zij stuurden mij naar een bar waar het eten erg goed was. Later kwamen nog mensen voorbij die wel bij die andere bar waren gaan zitten en die keken luid schreeuwend jaloers naar ons eten…

Na weer een kleine 10 km kwam het volgende dorp en daar maar weer pauze gehouden want de volgende 10,5 km was er geen tussenstop meer. Dat was ook het moment dat ik voor het eerst de echte Meseta zag: vlak, uitgestrekt en nagenoeg geen begroeiing. Dat zal waarschijnlijk de aanblik zijn van de komende week tot aan Leon. Ondanks het feit dat het vaak bewolkt was, was het wel erg warm/benauwd. Dat belooft wat voor de komende dagen.

Een ander nadeel van de Meseta is dat je vaak geen verbinding hebt. Dat is met name lastig als je niet meer weet welke albergue je hebt geboekt en daarom je mail wilt checken. Zeker als je 2 km voor het dorp waar ik zou slapen de eerste albergue al tegen komt…. De gok toch maar genomen en doorgelopen, want ik probeer altijd een albergue in de buurt van het centrum te nemen. Vlak voor het dorp wel weer verbinding (standaard 3G) en toen bleek dat ik de juiste keuze had gemaakt. Ik zit nu in een zeer ruim opgezette en mooie herberg.

Al met al de langste etappe tot nu toe, die desondanks redelijk soepel is verlopen. MAAR wel een nieuwe blaar opgelopen op mijn linkerhak in het deel waar eerder ook al een blaar had gezeten, dus onder de nieuwe huid. Ik baal hier echt van. Nieuwe dure schoenen (die onderhand wel zijn ingelopen),  sport tape gebruikt en toch weer een blaar. Ik ga morgen de schapenwol die van Karin heb gekregen maar eens gebruiken. Kijken hoe dat gaat. Dan staat weer een langere etappe op het programma van bijna 30 km én komt een collega van mij op bezoek.

Details: 32km en 400 hoogtemeters. Totaal: 324 km

1. Peggie:
    6 september 2021
    Mooi om je te kunnen volgen, Roel! Veel mooie momenten toegewenst.
  2. Natasja:
    7 september 2021
    Hi Roel,
    Wat een mooie verhalen en prachtige foto's! Heel veel succes vandaag, weer een lange tocht dus.
    Geniet er van.

Groetjes,