Afzien…

31 augustus 2021 - Nájera, Spanje

Vandaag een lange etappe achter de rug. Was gisteravond echt moe, maar desondanks licht geslapen. Het zou vandaag erg warm worden en om die reden om 5.30 al mijn wekker gezet. Lekker rustig op kunnen staan want ik had een kamer voor mij alleen.

Rond kwart over zes vertrokken in het donker. Rond 7.00 begint het licht te worden dus het eerste deel in het donker gelopen, maar dat is met name de stad uit lopen dus ik heb mijn hoofdlamp niet gebruikt. Nadat je de stad uitgaat kom je bij een groter meer waar je omheen loopt. Toen ik bij het einde van het meer was kwam de zon net op. Er waren ook een paar wolken en al voordat de zon opkwam schenen de eerst zonnestralen al over de wolken heen. Dus even gestopt om van de schitterende zonsopgang te genieten (helaas is dit op de foto’s niet heel goed te zien).

Pas na 12 km kwam het eerste dorp en daar heb dan ook ontbeten. Mooie dorpje met wederom een goede kuitenbijter om er te komen. Daarna was er nog 1 dorpje waar je een omweg voor moest maken en anders was het 17 km lopen aan een stuk. Het begon al goed warm te worden dus besloten om de omweg te nemen en zo ik ieder geval genoeg water te hebben voor onderweg.

Je merkt dat je in de Rioja bent want je loopt soms kilometers lang langs of door de wijnvelden. Mooie aanblik maar ik kijk er toch liever naar als het eindproduct in mijn glas zit.

in de tussentijd was het echt warm geworden en stond er bijna geen wind. Daardoor waren de laatste drie kilometer echt zwaar en ik was dan ook zeer blij toen ik uitgeput op het bankje voor de albergue ging zitten om mijn schoenen uit te doen en mijn pelgrimspaspoort te pakken. Heb zo volgens mij wel 10 minuten zitten uitpuffen voordat ik de herberg in ging. Daar schrok ik wel weer even, want ik hoorde dat de herberg vol was en ze konden mijn naam niet vinden op de reserveringslijst. Want na zo’n tocht wilde ik maar één ding en dat is een half uur op bed liggen om bij te komen. Maar uiteindelijk bleek dat ze mijn naam helemaal anders hadden geschreven (of iemand anders heeft straks geen bed).

Ik heb vandaag overigens weer eens alleen gelopen en dat bevalt me eigenlijk wel. Bij de tussenstops en in de avond heb je toch veel aanspraak. Heb inmiddels ook mijn eerste twee blaren. Daar baal ik wel flink van want ik probeer van alles om die te voorkomen. Sokken wisselen tijdens het lopen, want vocht zorgt voor wrijving. Daarnaast een soort zalf (gehwohl) om zaken soepel te houden én ik tape mijn hakken ik met sporttape omdat daar meestal de blaren komen sinds ik nieuwe schoenen heb. En onder die tape zijn nu toch twee nieuwe blaren ontstaan. Maar ja, ook dat hoort bij de Camino. Blarenpleister er over gedaan en hopelijk blijft het daarbij….

Morgen een wat kortere etappe van ongeveer 21 km. Dus zo kan ik de voeten wat rust gunnen ten opzichte van vandaag. De komende dagen is echter regen voorspeld, dus kijken hoe dat gaat verlopen. Poncho in ieder geval bovenop leggen!

Details: 30 km en 475 hoogtemeters. Totaal 195 km

1. Marcel:
    31 augustus 2021
    Wederom een mooi verhaal en mooie foto's Roel ! Hopelijk valt het ongemak van de blaren mee. In ieder geval succes de komende dagen !