De warmte en de hoogste heuvel overwonnen

6 augustus 2023 - Combarro, Spanje

Vanochtend ging mijn wekker als eerste om 6.20. Veerle had haar wekker om 6.00 gezet, maar zonder geluid en dus was ze niet wakker geworden. Maar daarom zetten we hem allebei. Sinds mijn maagproblemen 5 dagen geleden was ik niet meer naar het toilet geweest voor een grote boodschap. Na mijn darmproblemen een paar jaar geleden begon me dat nu toch wat zorgen te baren. Tot vanochtend, om die reden ben ik pas drie kwartier na Veerle en minstens een kilo lichter vertrokken. Vandaag stond de hoogste beklimming op het programma en voor het eerst had ik geen profiel met hoogtemeters tot mijn beschikking. Een beetje tasten in het duister dus.

We gaan afwijken van de normale route en gaan de spirituele Camino op. De afslag was na ongeveer 3 kilometer en voor die tijd had ik Veerle niet ingehaald. Gelukkig hebben we allebei de afslag niet gemist. Hoewel Veerle wel nog werd nageroepen dat ze de verkeerde kant op ging. Weten die mensen wel wat ze gaan missen? Na ongeveer 5 kilometer had ik Veerle ingehaald. In de tussentijd had ze op de spirituele route al een paar leuke heuveltjes ontmoet zonder hulp van papa die haar omhoog duwt. Maar daar zouden we vandaag nog kans genoeg voor krijgen! Het was heuvel op en af en opeens doemde de oceaan weer voor ons op. Ook nog langs een klooster gelopen alvorens we in Cambarro arriveerden, waar we zouden ontbijten/lunchen. Dit is een erg leuk plaatsje aan de kust!Bij de eerste plaats waar we stopten was de keuken nog drie kwartier dicht tot 12.00. Dus maar verder gelopen tot de lokale banketbakker en daar een stokbroodje met ham en kaas op. Maar die was erg klein en ze hadden heerlijk uitziende gebakjes. Nu had ik nog een flinke beklimming voor de boeg en de regel is dat Veerle het ontbijt/lunch betaald en dus werd het een heerlijke smulpartij met de nodige suikers!

Toen we klaar waren met de lunch was het inmiddels al na 12.30 en ik moest nog een 10 kilometer lange beklimming uitvoeren met een flink hoogteverschil. Veerle in de taxi naar boven en ik in de hitte zonder al te veel schaduw aan de beklimming begonnen. En dat was flink afzien… Het eerste deel was erg steil en vol in de zon. Geregeld gestopt om te drinken. Ik had 1,2 liter water mee genomen en dat was net genoeg. Onderweg ook nog een paar dextro energy op. De laatste paar kilometer gingen vlak en naar beneden dus zodoende toch redelijk fit gearriveerd. Veerle had in de tussentijd mijn bed in de albergue al opgemaakt en wat frisdrank klaar gezet. En zo was ik al snel weer de oude ( zeker na mijn douche).

Rond 17.00 de albergue verlaten voor een drankje. Nu is Armenteira al klein (zelfs deze site kent de plaats niet, maar toch lag de albergue bijna een kilometer van de bar vandaan. Dat wordt nog oppassen met de tijd dat de albergue op slot gaat: 21.45… Kenmerkend van Armenteira is dat hier een klooster voor nonnen zit. Dus na 2 biertjes om 19.00 naar de pelgrimsmis gegaan, waar de nonnen veel voor ons zongen en wij als pelgrim de zegening kregen op het eind van de mis. Toch een mooie ceremonie (ondanks het feit dat alles in het Spaans gaat, waar wij nagenoeg niets van verstaan, die dagelijks wordt uitgevoerd. Je moet het maar willen doen. Ook hier valt op dat de kloosters langzaam aan uitsterven. Slechts 1 non onder de 40 en de rest boven de 55/60 (zeg maar 70+). Wel jammer dat we ons pelgrimspaspoort niet hadden meegenomen voor de stempel.

kwart voor 8 terug aan tafel in het restaurant en daar snel wat te eten besteld. We moeten immers op tijd terug zijn in de albergue. Dat is ruimschoots gelukt (21.20) en dus hebben we een slaapplaats voor vannacht. Overigens zijn er heel veel mensen doorverwezen naar het dorp verderop of die daarna omdat alle accomodaties hier vol zitten… Erg leuk als je zo’n beklimming achter de rug hebt.

Morgen een route van 24 kilometer, hoewel op andere plekken 28 staat. In ieder geval een lange etappe! Het eerste deel moet wel erg mooi zijn: de route van steen (molens) en water. Voor de rest dalen we weer af naar zeeniveau. We kijken onderweg wel hoe ver Veerle komt. De dag daarna begint erg apart, maar dat horen/lezen jullie morgen wel weer!

Gelopen afstand: 22 kilometer

Hoogtemeters: 674

Totaal gelopen afstand; 218 kilometer!