Mooiste etappe

7 augustus 2023 - Vilanova de Arousa, Spanje

Vannacht niet zo lekker geslapen. Met 20 man in een slaapzaal zonder ventilatie. Los van de geur die er dan komt te hangen wordt het ook erg warm. Van slapen komt dan niet echt veel terecht. Vanochtend om kwart over 6 weer opgestaan en iets na 7.00 vertrokken. Het was net licht aan het worden en dat was maar goed ook. Want de route was vanaf het eerste moment schitterend. Afdalen langs een wat steilere stroom waar heel veel ruïnes van molens staan. Een van de mooiste routes die ik ooit heb gelopen! Voor Veerle was dit allemaal wat minder want de ondergrond was bezaaid met stronken van bomen en rotsen waarover je moest klimmen/afdalen. Steeds een ongelijke bodem en dalen. Twee zaken die je liever niet hebt met die verzwikte enkel. Voor haar dus flink pijn lijden en van tijd tot tijd genieten van de omgeving. Margareta I know you are reading this: the spiritual way is a must do! We zijn echt blij dat we deze route hebben genomen.

Na een kilometer of 6 was de route van water en steen zoals die route heet afgelopen en liepen we langs een wat bredere rivier. Na in totaal 10 kilometer was het, zeker met het moeilijke begin, voor Veerle het einde van de wandeldag. Toch knap dat ze het zo verbreedt weten te brengen. Goed gedaan bikkel! Voor mij stonden nog ongeveer 14 kilometer op het programma. De eerste 4 gingen verder langs de rivier in de schaduw. Nu de temperatuur zo is gestegen (33 graden) is dat echt een verademing! Toen ik later vanavond rond 18.00 de deur uitliep zonder rugzak zette ik al na nog geen 2 minuten rustig wandelen als een otter. Echt vies warm weer. Dat merkte ik dan ook de laatste 10 kilometer toen ik nagenoeg zonder schaduw moest wandelen. Later mocht ik ook nog een pukkel over van 100 meter hoog met een flink steile helling en dus kwam het zweet overal tevoorschijn. Niet bij te drinken, maar ik probeer het op peil te houden. De laatste drie kilometer langs het strand gelopen waar iedereen in badkleding ligt te genieten. En dan komen er een paar van die gekke lopende pelgrims voorbij. Die zullen ook wel denken… Uiteindelijk rond drie uur bij de albergue aangekomen. Toen ik reserveerde gaven ze aan alleen nog maar een privé kamer te hebben en die zou dan 20 euro per persoon moeten kosten. Het kwam van die eigenaar haast als een verontschuldiging over. Het enige wat ik dacht was: heerlijk, een goede nacht slaap en dat voor een spotprijs! De electriciteit is wel even uitgevallen, maar dat mag de pret niet drukken, zeker niet omdat dit een half uur later alweer was verholpen.

Rond 18.00 een drankje bij een bar genomen en wat gegeten (niet al te veel, maar wel genoeg) om vervolgens op tijd in bed te kruipen. Want morgen om 7.00 vertrekt onze boot! Boot? Ja vanaf hier kun je met de boot in ongeveer anderhalf uur terug varen naar de originele Portugese route. Je komt dan net voor Padron op de route terug. De boottocht zou ook de boottocht zijn waarmee het lichaam van de apostel St. Jakobus Spanje is binnen gebracht en vanaf Padron over land naar Santiago is vervoerd waar hij nu begraven ligt. Als nagedachtenis staan langs de bootroute ook veel kruizen in en langs het water. Een mooie afwisseling van al het lopen. Maar deze boottocht heeft voor ons ook 1 nadeel. Het wordt morgen namelijk 35 graden zonder ook maar enige bewolking. Normaal gesproken start je dan extra vroeg om de hitte voor te zijn, maar dat kan nu niet. Dat houdt in dat als Veerle en ik morgen samen de volledige route lopen we waarschijnlijk pas rond 16.30/17.00 arriveren op ons eindpunt. Dat wordt dus de hele dag lopen in de verstikkende hitte en waarschijnlijk meestal zonder schaduw. Wordt dus een mooi dagje afzien. Maar ja, dan zijn we ook nog maar 7,5 kilometer van ons eindpunt Santiago verwijderd…. We gaan het beleven! En nu in ieder geval vroeg naar bed, want we zijn moe en moeten er weer vroeg uit om de boot te halen!

Gelopen afstand: 24 kilometer

Hoogtemeters: 271