De Heuvels de heuvels in!

29 juli 2023 - Barcelos, Portugal

Vannacht verschrikkelijk slecht geslapen. Met 10 personen in een te kleine kamer gestopt waar het heel erg warm is en dan slaap ik ook nog eens boven in het stapelbed (Veerle de onderste laag aangeboden). Ik heb die nacht zowat meer gezweet dan dat ik overdag doe tijdens het wandelen. Elk uur voorbij zien trekken en uiteindelijk om 6.00 het bed uit geklommen.

Misschien waren we al wat meer getraind, want we liepen om 7.00 weg, een kwartier sneller dan gisteren. Vandaag stond een wat kortere etappe gepland dan gisteren, namelijk 17 kilometer. Het was erg mistig en er was wat miezerregen voorspeld. Desondanks positief zonder regenwolken aan betrokken en die positieve instelling werd beloond: vandaag geen regen gehad. Vlak na de start weer een dagelijks filmpje opgenomen die je kunt vinden onder video’s. Eigenlijk een gimmick tussen Veerle en mij, maar wel een die we jullie niet willen onthouden .

Al snel leerde Veerle het kenmerkende van de binnenlandse ten opzichte van de kust route kennen: namelijk heuvels (volgens haar alleen maar heuvels). Met name bergop is het dan extra zwaar en dat heeft ze gemerkt. Ikzelf vind het heerlijk om door dit soort landschap te wandelen! Veerle heeft flink afgezien, maar heeft daar bijna niets van laten merken. We hadden gisteren het nadeel ondergaan van laat ontbijten/lunchen en dat wilden we vandaag niet weer doen. Dus rond 9.15 na iets meer dan 7 kilometer hebben we ontbeten. We besloten om na 5 kilometer nog een stop te maken. Maar die werd om verschillende redenen steeds weer uitgesteld. Eerst was er onverwachts geen bar, vervolgens ergens langs de weg gestopt in de schaduw, maar toen bleek dat er 800 meter verderop wel een restaurant was. Daarna bleek dat restaurant een sterrenrestaurant te zijn en die verwelkomen niet graag pelgrims. Dus weer doorgelopen. In de tussentijd was de zon volle bak gaan schijnen (gevoelstemperatuur dik boven de 30 graden) en ging bij Veerle (en ik eigenlijk ook bij mee) de batterij helemaal leeg. Uiteindelijk weer wat verder bij een pizzeria wat gedronken en welverdiende rust gepakt. Daarna was het nog een kleine 2 kilometer naar ons hotel en dat hebben we op een lekker rustig tempo volbracht. Rond 14.00 bij het hotel aangekomen en ingecheckt. Daar vroegen ze zeer tactisch of het ok was dat we een tweepersoonsbed hadden. Toen we aangaven vader en dochter te zijn verscheen er een grote glimlach op het gezicht van de receptioniste en kregen we een andere kamer met twee losse bedden. Ze gaf aan wat dat betreft al heel wat te hebben meegemaakt.

Toen maar besloten de was te doen. Gisteren ging dat niet omdat we pas laat bij de herberg aankwamen en door de regen de was ook niet kon drogen. Vanochtend ging iedereen daar dan ook weg met natte spullen (al vloekend). Maar het was toch echt hoog tijd om onze was te doen. De wasserette was erg ver weg, dus het hotel het uiteindelijk toch maar laten doen. Zijn we wel 25 euro lichter. Kijken of we dat volgende keer beter kunnen plannen…

In Portugal (Lissabon) beginnen binnenkort de wereld jongerendagen. Nu zei me dat eerlijk gezegd niet veel, maar daar komen meer dan 1 miljoen jongeren op af. En in de aanloop daar naartoe zijn er in het hele land al bijeenkomsten. Dat merkten we al toen we arriveerden in Porto, waar vele grote groepen jongeren in speciale T shirts rond liepen of zaten. Maar ook vandaag hier in Barcelos was zo’n bijeenkomst. Rond 18.00 was er een kerkdienst in de open lucht en het hele plein stond vol jongeren uit heel Portugal, Spanje en Polen en lokale ouderen. En dan nog zeggen dat het geloof op zijn retour is. Hier merk je daar (op dit moment) niet zo veel van. Hopelijk gaat die jeugd niet met zijn allen op Camino, want dan kan het wel eens zeer druk gaan worden…

Veerle had vanmiddag/vanavond wat last van hoofdpijn, dus maar het dichtstbijzijnde restaurant opgezocht (de buren). Ze gingen om 19.00 open voor het diner, dus om 19.02 stonden we aan de deur om te eten. Het is immers zaterdagavond en met al die jongelui in de stad zou het wel eens druk kunnen worden. Nu zullen die jongeren daar niet komen eten, want het was best een luxe restaurant, maar al dat pastorale volk zou zich daar wel goed kunnen fêteren. Het vroege tijdstip bleek geen foute keuze, want even later stond er een flinke rij. Wel heerlijk gegeten én heerlijk gedronken met een zeer goede rode wijn en een 10 jaar oude Port na.

Morgen hebben we weer een wat langere etappe op de planning staan van 22-23 kilometer en het wordt zeer warm. Dus dat wordt op tijd naar bed (ook om de slaap van gisteren in te halen) en om 5.00 opstaan. De hitte zullen we waarschijnlijk niet voorblijven, maar dan maar proberen er zo min lang mogelijk in te zitten.

Afstand vandaag: 17 km

Hoogtemeters: 332 meter

Totale gelopen afstand: 67 km

1. Sebastiaan Timmermans:
    29 juli 2023
    Goed bezig Roel en Veerle! Leuk jullie via de verhalen en foto’s (en het filmpje!) te kunnen volgen. Succes met de etappe van morgen!
  2. Nanneke:
    30 juli 2023