En weer verder….

1 september 2021 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Gisteren waren de laatste paar km zwaar afzien. Wellicht was een tosti eten rond 9 uur toch niet voldoende om zo’n etappe te lopen of toch wat te weinig gedronken. Les weer geleerd.

Volgens weeronline.nl zou het rond 14.00 wat licht kunnen gaan regenen. Hoe verkeerd konden zij het hebben. Want iets na middernacht begon het te hozen en flink te onweren. Daardoor al minder geslapen. Het merendeel van de mensen zou de kortere etappe gaan lopen, maar om 6 uur begon iedereen al op te staan om nog in het donker te vertrekken. Ik begrijp dat nog steeds niet. Het onweerde nog heel erg en dan vertrek je in het donker voor een etappe van nog geen 25 km… Mensen die waren vertrokken kwamen ook terug omdat ze het toch niet vertrouwden. En terecht het knalde nog steeds flink rond ons heen en ook boven ons.

Omdat je dan toch niet meer slaapt uiteindelijk om 6.30 opgestaan. Rond kwart over zeven toen het wat lichter werd regende het nog steeds flink. Simon (een wat oudere gast uit de UK) en ik besloten daarom om eerst maar eens een ontbijtje in de stad te nemen. Uiteindelijk rond kwart voor acht vertrokken toen de regen al wat af begon te nemen. Na een uurtje was het droog en konden de poncho’s weer uit. De rest van de dag is het droog gebleven. Nou dankjewel wel met die voorspellingen…

De wandeltocht verliep gelukkig soepel ondanks het feit dat Simon en ik er een redelijk goed tempo in hielden. Met een flinke beklimming bereikten we een soort spookstad die in 2008 was gebouwd rondom een nieuw aangelegde golfbaan. En toen kwam de crisis en nu staan bijna alle huizen leeg. De pelgrims zijn nog wel welkom op de golfbaan, maar dan wel via een aparte ingang. Daar werden wij door een passant vriendelijk op gewezen toen wij met onze schoenen vol modder het clubhuis binnen wilden lopen.

Na iets meer dan drie uur lopen kwam onze eindbestemming Santa Domingo de la Calzada in zicht in het dal, maar dan is het nog steeds bijna een uur lopen. Het dorp zelf heeft een mooie oude kern en is zelfs voor Spanjaarden een toeristische attractie. Komt waarschijnlijk vanwege het feit dat er altijd twee levende kippen in een kooi in de kerk zitten. Degene die het verhaal hierachter heeft verzonnen mag de dorpsraad alsnog een standbeeld geven.

In de avond heerlijk gegeten en ruim een half uur voor sluitingstijd van de albergue (22.00) binnen gekomen. Desondanks slaapt iedereen bij mij op de zaal al. Dus ik zit dit verhaal nu in het donker te typen op mijn telefoon. Al met al een relaxte dag en morgen (waarschijnlijk in de regen) een etappe van een kleine 25 km voor de boeg. Als het zo gaat als vandaag moet dat weer gaan lukken.

Details: 21,5 km en 425 hoogtemeters. Totaal 217 km

1. Els vd Berg:
    1 september 2021
    Leuk Roel, om je te volgen op je reisblog
    Kijk er elke dag naar uit.
    En de foto’s zijn ook heel mooi
    Krijg zelfs nog zin om mee te lopen🥴
    Succes
  2. Joke Schuurmans:
    1 september 2021
    Ik had mededelingen over pijnlijke blaren verwacht maar kennelijk is die last al naar de achtergrond verdwenen. Geen nieuws /goed nieuws dus.
    Leuk om je verhaal te lezen en aan je foto af te leiden dat je nog extra energie had om de (kippen)kerktoren te beklimmen. Veel wandelplezier gewenst
  3. Roel van den Heuvel:
    2 september 2021
    Als wandelaar heb je een grote hekel aan trappen, maar ik had nog wat energie over en het was zeker de moeite waard.
  4. Clementine Waals:
    2 september 2021
    Petje af Roel! Leuk om je op deze manier te volgen.