Regen, of toch niet….

14 september 2021 - San Martín del Camino, Spanje

Gisteren genoten van mijn rustdag in León. Natuurlijk de kathedraal bezocht met de schitterende glas in lood ramen (en dan scheen de zon niet eens). Verschillende pleinen bezocht en ook nog een siësta gehouden. Tot op heden durfde ik in de middag niet te slapen omdat ik bang was dat ik dan in de avond niet in slaap zou komen, maar met een eigen kamer durfde ik dat risico wel aan. Om 19.00 nog naar de pelgrimsmis geweest waar na de mis de pelgrims naar voren mochten komen en gezamenlijk de zegen kregen. Mooi moment was dat.

Daarna nog met 4 medepelgrims Italiaans gaan eten (risotto). Daar aan tafel hoorde ik dat Simon uit de UK met wie ik een aantal etappes samen heb gelopen waarschijnlijk ook in León was. Dus even appen en dat bleek inderdaad het geval te zijn. León was het eindpunt van zijn reis. Dus nog even een biertje met hem gedronken. Zo gaat dat eigenlijk constant hier. Dan zie je een tijd bepaalde personen niet en dan ineens (na een rustdag of een wat langere etappe) kom je elkaar weer tegen.

Om 6.00 de wekker gezet en rond kwart voor zeven weer op pad gegaan. Het wordt steeds later licht, maar het eerste (lange) deel van de etappe ging toch door de stad dus mijn hoofdlamp kon in de tas blijven. De weersvoorspelling voor vandaag was de hele dag regen. Ik had dus de afritspijpen van mijn broek weer vastgemaakt om te voorkomen dat het water in mijn schoenen loopt en mijn poncho lag voor het grijpen. Iedereen liep al met regenjassen en beschermhoezen over de rugzakken, behalve die ene gekke Nederlander die gewoon in zijn shirt met korte mouwen vertrok. Als het zou gaan regenen dan had ik mijn poncho toch zo te pakken en ik ga van het positieve uit!

Bij de eerste regendruppels zag ik iemand zelfs al een regenbroek aandoen. Maar uitgaande van het positieve dacht ik: die pak ik wel als het echt begint te regenen. Van tijd tot tijd wel wat lichte miezer gehad en dreigende lucht, maar uiteindelijk zonder gebruik van de poncho in mijn t shirt aangekomen op de plaats van bestemming. Vanwege de regen voorspelling heb ik niet de mooiere omweg genomen (daar heb je dan toch geen oog voor) en heb ik dus bijna de hele etappe naast de N120 gelopen (de originele route). Dus weinig mooie foto’s gemaakt onderweg. Vanavond slaap ik in een kleine herberg in een klein dorp. Er zou 1 bar zijn waar je kunt eten, dus hopelijk zit die niet al te vol (zeker als het straks wellicht wel regent)…

Details: 25,5 km en 300 hoogtemeters. Totaal: 504 km

1. Chantal:
    14 september 2021
    Hoi Roel,
    Wat ga je lekker zeg , lees met plezier je verhalen en wat kun jij nu al trots zijn op jezelf .
    Keep on walking …
    Dan blijf ik je mooie verslagen lezen .
    🍀🍀🍀
    Groetjes Chantal
  2. Jan Bogaers:
    24 september 2021
    Mooie verhalen Roel! Door onze vakantie moet ik even wat inhalen.