Raak ik gewend?

27 augustus 2021 - Puente La Reina, Spanje

Vannacht niet echt goed geslapen. Het was een goede herberg, maar redelijk warm en de eerste personen stonden om kwart over 5  al op. Dus ik om net voor zessen ook maar opgestaan. Ontbijtje (2 toast met jam en een pakje jus d’orange naar binnen gewerkt. Nog even gekletst met een Amerikaan en een Canadees en om 7.00 vertrokken. Rond die tijd wordt het licht en ik wil de warmte later op de dag zoveel mogelijk voorblijven. Daarnaast de eerste dag alleen op stap!

Er stond vandaag een etappe van ongeveer 23 km voor de boeg met in het midden een lelijke pukkel met een stijging van ongeveer 300 meter: alto del pardon. Nu heb ik me redelijk goed voorbereid en bovenop die pukkel staat een mooi  beeld in ijzer als ode aan de Camino. Ik had me daar veel van voorgesteld, maar dat viel me wel tegen. Het werk was (veel) kleiner dan ik me had voorgesteld en het was ook niet echt gezellig daarboven. Er stond een sterke wind, er was bijna niemand en ik miste ook de foodtruck (had gerekend op een suikerboost van een blikje suiker. Wat wel veel indruk maakte waren de grote windmolens en dan met name het geluid dat die maken. Je hoort die bladen echt voorbij zoeven.

De afdaling was lang en steil met vele losse stenen. Halverwege heb ik dan ook voor het eerst mijn sokken verwisseld omdat ik voor in mijn schoenen flinke wrijving voelde, wat weer kan leiden tot blaren. Gelukkig mede hierdoor weer zonder blaren aangekomen.

De eerste paar dagen had ik veel last van (spier)pijn. Maar dit was de eerste dag dat ik zelfs met een flinke beklimming én afdaling het gevoel kreeg in een ritme te komen. Natuurlijk voel ik mijn voeten (met name mijn hakken) op het eind van de dag goed, maar het ging verrassend goed. Om die reden (na morgen) een wat langere etappe gepland van ongeveer 28/29 km.

De hostel in Puente la Reina is mooi met een heerlijk terras op de tweede verdieping!

Je leert ook veel mensen kennen tijdens deze trip en in het dorp/de stad waar je overnacht en eet wordt het ook steeds meer een feest der herkenning. Veel Spanjaarden lopen “maar” 1 week tot Logrono, maar velen anderen gaan ook door naar Santiago.

Morgen een “kortere” etappe naar Estella. Daarna komen de langere etappes…

Details: 24,5 km en 500 hoogtemeters

1. Sandra:
    27 augustus 2021
    Je bent goed bezig!!! 😘
    Wandel ze, maar pak ook je rust(dag)!!! 😴
  2. Christine Wimmer:
    28 augustus 2021
    Aan het landschap te zien, lijkt de frances toch ook op sommige delen van Frankrijk die ik heb gelopen. En hoe laat ga je dan naar bed? Reserveer je altijd van te voren? Hoeveel kilo nu op je rug? Ben erg nieuwsgierig!
  3. John peters:
    28 augustus 2021
    Een stuk verder wordt het gezellig krijg je een punt waar je naast water ook wijn kunt tappen (als hij niet op is) zit zeker in de eerste 250km verver heb ik niet gelopen..
  4. Remco van Houtum:
    28 augustus 2021
    Goed bezig Roel! Leuk om je reis zo bij te houden, zet hem op!
  5. Jan van den berg:
    28 augustus 2021
    Jan van den berg. Goed bezig Roel je doet het super mooie uitdaging en je reisverhalen en foto’s zijn mooi elke dag weer een verassing ga zo door .
  6. Ruud Jacobs:
    28 augustus 2021
    Leuke verhalen Roel en fijn te lezen dat het je goed gaat. Veel succes en mooie avonturen!
  7. Jan:
    29 augustus 2021
    Petje af, Roeltje. Mooi dat de blaren wegblijven en je volop aan het genieten bent!
  8. Wilke van Zelst:
    29 augustus 2021
    Wat ontzettend leuk om te volgen! Heel veel succes nog! En vergeet niet om zoveel mogelijk te genieten !
  9. Ank vd Burg:
    30 augustus 2021
    Veel respect voor je Roel, mag ik vragen waarom je dit doet?