Nieuwe provincie: Castilla y Leon

2 september 2021 - Belorado, Spanje

Gisteren om 22.30 gaan slapen. Omdat er voor vandaag een wat minder lange etappe op het programma stond had ik om kwart voor zeven voor de zekerheid de wekker gezet. Ik sliep met 7 andere personen op de kamer en normaal gesproken word ik al wakker als de rest opstaat. Oordopjes ingedaan (onmisbaar tijdens de Camino wegens het snurken van anderen) en als een blok in slaap gevallen en ik werd pas wakker van mijn alarm. Kortom voor het eerst een hele nacht door geslapen!

Hierdoor wel pas rond kwart voor acht vertrokken. Er was regen voorspeld maar gelukkig was het toen nog droog. Voor de zekerheid de regenponcho wel binnen handbereik in de rugzak gelegd, want de lucht in de richting waar we heen liepen was erg dreigend. Maar uiteindelijk is het droog gebleven! Kortom: heerlijk wandelweer. Lagere temperaturen, bewolking maar geen regen. Onderweg kwamen we ook maar liefst door 5 dorpjes. Dat breekt zo’n etappe een beetje, waardoor de tijd ook sneller lijkt te gaan. Na ongeveer 10 km in het tweede dorpje ontbeten (tostada Hamon) en in het vijfde dorpje de sokken gewisseld.

Het wisselen van sokken is erg belangrijk bij het voorkomen van blaren. Vocht en wrijving tijdens het lopen veroorzaken blaren. Nu schreef ik een paar dagen geleden al dat ik twee blaren had. Nu blijkt dat dik 5 cm vel op mijn linkervoet los zat. Dat losse vel is nu weg en ik heb nu “nieuw vel” dat nog erg gevoelig is. Dus net een nieuwe compeed er op geplakt die net groot genoeg is om de hele nieuwe huid te bedekken. Hopelijk houdt dat stand. Over compeed gesproken: ik denk dat ze de hele Camino (zouden moeten) sponsoren. Dat spul wordt hier zo veel gebruikt dat hier van die automaten staan waarin ze in Nederland normaal gesproken drank en snoep verkopen, maar hier wordt daar compeed in gestopt…

Uiteindelijk iets na 13.00 in Belorade aangekomen in een mooie albergue met een zwembad. Helaas was het water wat koud, maar heb wel heerlijk kunnen pootje baden. Hier in het dorp was een dorpsfeest gaande waarbij alle buurten een verschillende kleur broek aanhadden. Gezellig meegefeest, gedanst en gedronken, maar om 19.30 terug naar de herberg gegaan voor ons avondeten. Belangrijk want morgen staat een lange etappe voor de boeg (30 km+) met een flinke beklimming.

Wekker is gezet om 5.30. Hopelijk slaap ik goed, maar dat zal wel tegen vallen met dat dorpsfeest hier dat 30 meter van ons vandaan wordt gevierd!

Details: 23,5km en 400 hoogtemeters. Totaal: 240 km