De langste etappe

23 september 2021 - Melide, Spanje

Om in vier dagen van Sarria naar Santiago te lopen moet je af en meters maken en dat heb ik vandaag gedaan. De langste etappe die ik deze trip zal maken van 33 km. Maar als hij 40 km zou zijn, dan was dat ook geen probleem zo sterk voel ik me qua wandelen.

Vanochtend zoals vanouds om 6.00 opgestaan om op tijd te vertrekken. Het wordt pas rond kwart voor 8 licht en dan heb ik de eerste 5 km er al zo’n beetje op zitten, dan de zonsopkomst en je bent die dag al 7-8 km verder zonder het echt in de gaten te hebben… Dat bevalt me wel. Zeker vandaag met een langere beklimming met een (bijna) volle maan waardoor je buiten de bossen geen lamp nodig hebt om te kunnen zien waar je loopt. Daarnaast was het van tijd tot tijd mistig waardoor in het donker met maanlicht het helemaal mysterisch wordt… Daardoor ook weer een aparte zonsopgang meegemaakt (zie foto’s).

Ik had me voorgenomen om pas na zo’n 22 km te ontbijten/lunchen. Dat was in een klein dorpje waar ergens vier stoelen buiten stonden met een klein bordje met “bar” erop. Dat zijn vaak de leukste plekken om te stoppen en ik gun die mensen achteraf helemaal hun omzet. Terwijl ik bestel zie ik dat er aan de achterkant ook een terras is en wie zie ik daar: Bogo, de Sloveen met wie ik de Ruta Dragonte gelopen heb. Hij zou eigenlijk ver voor mij moeten lopen, maar hij had het gisteren wat te gezellig gemaakt en moest wat langer wakker worden. Na ons gezamenlijke ontbijt zijn we dan ook gezamenlijk naar Melide gelopen (zo’n 10 km).

Melide is volgens Spanjaarden dé stad om pulppa te eten oftewel octopus. Van een van de Spanjaarden had ik twee goede restaurants mee gekregen en bij de tweede ben ik als lunch pulppa gaan eten met pepertjes (piementos). Eigenlijk had ik gisteren de afspraak gemaakt om octopus te eten met een aantal Amerikanen als diner, maar Bogo wilde ook octopus eten. Dat is dus twee keer octopus voor mij geworden…

Vanavond na het avondeten voor het eerst deze trip churto’s met chocolade saus gegeten. Heerlijk! De etappe verliep ook snel! Sterker nog, gemiddeld gezien een van de snelste etappes tot nu toe en dat ook nog eens bij de langste etappe. Kortom het gaat lekker! Vanavond met drie bikers op een slaapzaal slapen. Die ga ik lekker vroeg wakker maken denk ik… Nog twee etappes tot aan Santiago, maar dat is niet het einddoel van mijn reis. Dat zijn Finisterre en Muxia, die aan de kust van de oceaan liggen. Dus de journey goed on!!!

Details: 33 km en 650 hoogtemeters. Totaal: 756 km

1. Christine Wimmer:
    23 september 2021
    Super....dat jij ook naar het eindpunt gaat.... en Roel dasr toch stiekum uit de kleren en je schoenen verbranden. Deze traditie mag schijnbasr niet meer, maar ik zou zeggen..... en dan die leuke foto .... super dat je zo goed en sterk voelt. #trots
  2. Carlos Depaemelaere:
    24 september 2021
    Wat een tocht ben je aan het maken, Roel! En als ik het zo lees, dan stap je de vele kilometers van de langste etappe wel erg vlotjes, toch? Keep on going! En ja: wat een prachtige foto's leverde de ochtend op!
  3. Jan Bogaers:
    24 september 2021
    Ben weer bij gelezen Roel. Mooie verhalen en veel punten van herkenning gezien. Succes met de laatste etappes!