Burgos

5 september 2021 - Burgos, Spanje

Het plaatsje waar we gisteren overnachten was dermate klein dat je in vijf minuten het hele dorp had gezien. De twee restaurants die er waren zijn allebei gesloten dus hebben we maar bij de lokale bar gegeten. Die werd gerund door een soort biker met een lange baard en volgens mij stond zijn dochter in de keuken te koken. Beetje shady en niet erg proper, maar goed gegeten. Een pelgrim klaagt niet, maar bedankt voor hetgeen hij krijgt en dat was een voedzame maaltijd…

De albergue waar we sliepen was een oude schuur die door een timmerman was omgebouwd tot herberg. Was nog een beetje work in progress, maar zag er leuk uit, maar wel basic. Ieder had zijn eigen bedstee die met een gordijn gesloten kon worden. Dat zorgt voor privacy en minder geluidsoverlast. Dus heerlijk geslapen en om 7.00 van de wekker wakker geworden.

De etappe van vandaag was wat korter om zodoende meer van Burgos te kunnen zien, maar omdat ik toch een extra dag heb in Burgos pas om 7.45 vertrokken. Vandaag weer met Simon gelopen omdat hij morgen wel door gaat. De etappe begon meteen met een uitdagende klim over rotsen, waarbij je steeds goed moest kijken waar je je voeten neerzet. Uiteindelijk wel een schitterend uitzicht als beloning ontvangen over de dalen rondom ons waar ook nog eens mist in ging. Ook een mooie view over Burgos. Maar dan is het nog bijna 18 km lopen…

De oorspronkelijke route loopt zo’n 8/9 km door industriegebied en de rest van de stad. Dat is dodelijk saai en wordt getypeerd als het saaiste stuk van de hele Camino. Maar dankzij een tip van Esther van het digitaal Camino café in Den Bosch wisten we op tijd een afslag te nemen waardoor we langs het vliegveld en een zeeeer lang gerekt park een veel mooiere route hadden (Esther je leest mee: nogmaals bedankt).

De check in bij het hotel was 15.00 terwijl ik om 13.00 al was gearriveerd. Gelukkig was mijn kamer al klaar en kon ik er meteen in. Hoewel de etappe wat korter was, was hij wel vermoeiend omdat we heel veel over asfalt hebben gelopen en dat is niet fijn voor mijn hakken die toch al flink pijn doen. Dus lekker relaxed op de kamer uitgerust en gebeld met het thuisfront die op een familie weekend weg is en via video toch nog even met hen gesproken. Mijn kamer heeft overigens een zeer mooi uitzicht op de stadspoort met daarachter de kathedraal van Burgos die dé bezienswaardigheid is hier. Morgen ga ik die maar eens bezoeken.

Vanavond tapa’s gegeten en afscheid genomen van Simon. Voordeel van een dagje extra is dat je uit kunt slapen en dus niet al om 22.00 naar bed hoeft. Ik zit dit verslag om 00.30 te schrijven met een rode wijn voor me aan de voet van de kathedraal. Het leven is zo slecht nog niet!

Morgen heb ik een rustdag, dus ook geen verslag. Maandag weer een 30km+ etappe voor de boeg aan het begin van de Meseta (Spaanse droge hoogvlakte zonder bomen). Daarna meld ik me weer.

Details: 22 km en 230 hoogtemeters. Totaal: 292 km

1. Sandra:
    5 september 2021
    Goed uitrusten en genieten van Burgos!
    Love you!!! 🥰
  2. Gerwin:
    5 september 2021
    Ha Roel, ik zit vanochtend even ‘bij’ te lezen. Mooie verslagen hoor👍. Geniet (ook) van je welverdiende rustdag!
  3. Mark van Schaijk:
    5 september 2021
    Roel je verslagen lezen als een romannetje. Knap hoe je de tocht doorloopt. Groetjes uit Mierlo
  4. Christine Wimmer:
    Geniet van de vrije dag en even onthaasten he Roel..... 30 km pfffff
  5. Esther:
    Hoi Roel,
    Fijn dat je die mooie route gevonden hebt. Geniet van Burgos en daarna van de het bijzondere meseta landschap.
    Buen camino, Esther